Historie van IJsvereniging Vlagtwedde e.o.

In Januari 1971 vond de opening plaats van de toenmalige ijsbaan aan de Barlagen in Vlagtwedde.

Ruim 20 jaar later moest deze ijsbaan plaatsmaken voor een nieuw te bouwen receptie en zwembad van recreatieparc Emslandermeer.

IJsvereniging Vlagtwedde start in 1993 aanleg nieuwe ijsbaan.

Vlagtwedde heeft het een jaar zonder ijsbaan moeten stellen. Maar na een seizoen van hard werken konden de Vlagtwedder schaatsfanaten weer hun baantjes trekken op de nieuwe ijsbaan. Voorzitter B. Eefsting die in die tijd voorzitter was van de ijsvereniging  was verschrikkelijk content met de nieuwe ijsbaan. De medewerking vanuit de gemeente was prima. De nieuwe plek is zeker geen verslechtering. Nadat duidelijk werd dat de ijsbaan moest verdwijnen voor de plek waar het recreatiepark Parc Emslandermeer werd aangelegd, is de gemeente op zoek gegaan naar een nieuwe locatie. Uiteindelijk is het terrein aan de Barlagerweg gevonden wat toevalligerwijs in het bezit was van Emslandermeer B.V. Met gesloten beurs heeft de gemeente grondbezit binnen het Parc Emslandermeer geruild tegen het terrein waar nu de nieuwe ijsbaan werd aangelegd. Dagelijks zijn vrijwilligers van de toen 700 leden tellende vereniging in de weer geweest met het aanleggen van de verlichting en het geschikt maken van de grond. De baan werd ongeveer 2 hectare groot, wat groot genoeg is voor een vijfhonderd meter baan.

De gemeente  heeft fl. 100.000,- uitgetrokken voor de inrichting van de baan. Een kwart daarvan ging op aan plankosten en het aanbrengen van een kwelscherm. De rest is ter beschikking gesteld aan de ijsvereniging om de baan in te richten, verlichting aan te brengen, een put aan te brengen voor de waterpomp en overige infrastucturele werkzaamheden. Doordat de vereniging zuinig is omgegaan met dit geld en veel in eigen beheer en hulp van vrijwilligers heeft kunnen bewerkstelligen, was er zelfs nog geld over om een nieuwe kantine te plaatsen.

De officiele opening vond plaats door burgemeester Euverink en daarna was het tijd voor een hapje en drankje.

En nu ligt er een prachtige ijsbaan waar nog steeds veel gezinnen lid van zijn en veel plezier beleven.